Tre tips för en hälsosam påsk

Visste du att det äts mer än 6000 ton godis i Sverige under påsken? Vi tycker verkligen att man ska äta gott i påsk – när man äter okinordiskt får man unna sig det lilla extra ibland – men tusentals ton är lite mycket. Med lite planering kan du ändå få en riktigt smaskig långhelg.

Tre tips för en hälsosam påsk

1. Rätt (påsk)mat i rätt tid

Följ dina rutiner med frukost, lunch, mellanmål och middag som vanligt. När du äter regelbundet slipper du bli vrålhungrig. Då minskar risken att du blir sötsugen och stoppar i dig godsaker. Låt det gröna ta stor plats på tallriken i påsk. Då blir maten mer hälsosam och du kan sedan lägga till ägg, sill, lax och annan påskmat. Vi har laddat upp med flera härliga påsk- och vårrecept. Ät långsamt, njut av maten, upplev den med alla sinnen och prova det som kallas hara hachi bu på Okinawa: avrunda när du är 80% mätt. Då hinner hjärnan känna av mättnaden innan du blir proppmätt.

2. Lite nyttigare påskägg

Lägg nötter, torkad frukt och annat nyttigt i påskägget. Låter det präktigt? Lägg till lite mörk choklad också. Fortfarande lite trist? Okej, lägg även i ditt favoritgodis. Och fyll ägget med pyssel, såpbubblor, biobiljetter eller andra upplevelser. Det kanske t o m finns plats för en bok (läsgodis istället för lösgodis).

3. Rör på dig

Planera in mycket rörelse i påsk. Ta promenader, cykla, påta i trädgården, leta påskägg och umgås med nära och kära. Att göra roliga saker tillsammans med andra ger glädje i livet, lugn i själen och håller stressen nere. Och det är en viktig del av att leva okinordiskt.

Glad påsk!