Tips för en sundare jul

Få högtider är så fokuserade på mat som julen. Det kan lätt bli lite för mycket av det goda och mycket stillasittande.

Hur hittar man då en bra balans mellan att njuta av alla julbord och glöggmingel, men ändå vara lite hälsosam för kropp och knopp?

Tips för en sundare jul

Vi har fem okinordiska tips:

  1. Lägg till mer grönt

Låt det gröna ta mer plats på julbordet. Det finns så mycket gott att göra med grönsaker. Prova att byta ut julskinkan mot griljerad rotselleri och ställ fram härliga sallader.

2. Ät sakta tills du är lagom mätt, även på julafton

Ät långsamt och upplev maten med alla sinnen, så att du hinner njuta. Då blir det lättare att äta lagom mycket. Avrunda när du är 80% mätt, så hinner hjärnan känna av mättnaden. På Okinawa kallas det hara hachi bu.

3. Ät med jämna mellanrum

Om det går för lång tid mellan måltiderna ökar risken att du blir sötsugen och stoppar i dig godsaker. Nötter är ett perfekt mellanmål och finns ofta hemma under julen.

4. Ät och njut

Självklart ska du unna dig dina favoriter utan dåligt samvete i jul. Men för många varar julen från första advent in i januari. Försök följa dina vanliga rutiner och se till att inte alla dagar fram till julgransplundringen tippar över åt fel håll.

5. Rör på dig och umgås med nära och kära

Många har längre ledighet under julen, så passa på att röra dig mycket, umgås med nära och kära och sov lite mer. Ta promenader varje dag eller gör någon annan aktivitet, som att åka skidor eller skridskor. Att göra roliga och intressanta saker, gärna tillsammans med andra, ger glädje i livet, håller stressen nere och ger lugn i själen.

God jul!