Nytt år, nya vanor

Har du också lovat att börja träna och äta rätt under 2020? Du är inte ensam. Så här års är det fullt på gymmen och många lägger om sin kost. Men förändringarna behöver inte vara så drastiska. Börja med att lägga till en ny vana, istället för att ta bort en gammal. Det blir oftast enklare (och roligare) då.

Nytt år, nya vanor

Tre tips för ett nytt år i balans

Det är väl ingen jätteöverraskning, men hundraåringarna på Okinawa behöver inte dieter eller personliga tränare för att må bra. De håller igång med vardagsmotion (t ex att gå mycket), meningsfulla aktiviteter som trädgårdsarbete samt socialt umgänge. Dessutom äter de varierat med något litet gott ibland.

Här kommer tre okinordiska tips för en hälsosam livsstil, inspirerade av livsfilosofin på Okinawa. Förhoppningsvis hjälper tipsen dig att njuta och få energi att göra det du tycker om.

1. Undvik kortsiktiga dieter

Tänk långsiktigt. Ät med jämna mellanrum, frukost, lunch, middag och två mellanmål, så håller du dig pigg hela dagen, utan dippar eller sötsug. Försök att äta varierat i regnbågens färger. Varva grönsaker och gryn, ju helare korn desto bättre, med till exempel fisk, kyckling eller ägg. Lägg till frukt, bär och nötter så får du i dig allt kroppen behöver. Minst halva tallriken med grönsaker är en bra riktlinje.

TIPS! Börja måltiden med en skål grönsaker i stora bitar, då hinner du bli lite mätt på de näringsrika grönsakerna innan du går vidare till huvudrätten. Tänk också på att äta långsamt och njuta med alla sinnen.

2. Rör dig

Många verkar tänka "allt eller inget" och börjar inte träna för att de inte hinner. Men lite träning är bättre än ingen - det finns oftast en lucka när du kan röra på dig. Gå av en hållplats tidigare, ta en kort promenad på lunchen, eller lek ute med barnen.

3. Sov gott

Lättare sagt än gjort, men många av oss sover för lite, trots att sömnen är så viktig för vår hälsa. Med god sömn klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Sömn behövs för kroppens återhämtning; för bl a ämnesomsättningen, för hjärnans hälsa och funktion, för immunförsvaret och inte minst för att kunna vara pigg på dagen och glädjas åt allt gott den har att erbjuda. Sömnbehovet är individuellt, så länge du känner dig pigg och fungerar bra på dagtid får du tillräcklig sömn.

Vill du veta mer om den okinordiska maten? Klicka här.

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information