Med regnbågen på tallriken

Den okinordiska maten bygger på matfilosofin från Okinawa, men med nordiska rätter och naturligt goda råvaror. Varför inte prova att äta okinordiskt redan idag? Det är enkelt.

Med regnbågen på tallriken

Invånarna på den japanska ön Okinawa är förmodligen världens mest väldokumenterade folk. Sedan 70-talet har det japanska hälsodepartementet följt mer än 900 hundraåringar på ön. Det finns alltså papper på att Okinawa, är en är de platser där man lever längst i världen. Precis som i alla blå zoner, ligger en stor del av hemligheten i att de rör på sig, umgås och stressar mindre. Men framförallt beror det på maten.

Allt kroppen behöver

Ett enkelt sätt att leva hälsosamt är att följa vår alldeles egna okinordiska matpyramid. Ät varierat så får du i dig allt kroppen behöver. Lägg grunden med olika grönsaker, fibrer och fullkorn. Ju fler färger, desto bättre. Våra förebilder på Okinawa har minst fem färger på tallriken. Hur ser din regnbåge ut?

Mer näring, mindre sötsug

Grönsaker och fullkorn ger massor av näring, mättar och håller blodsockret stabilt, så att du slipper sötsug och energidippar. Stora bitar grönsaker och hela korn gör dessutom att kroppen får jobba lite extra och du känner dig piggare.

Protein för musklerna och immunförsvaret

När basen är lagd lägger du till fisk, skaldjur, kyckling, ägg eller baljväxter som bönor och linser. Alla är bra proteinkällor och bidrar till att bygga upp muskler och hålla immunförsvaret starkt. Använd också vegetabiliska oljor. Rapsolja smakar inte så mycket, så den är bra när du lagar mat, och den är full av omega-3.

Mellanmål med mening

Frukt, bär, nötter och mandlar är passar perfekt som efterrätt eller mellanmål. De är fulla av näring, fiber, antioxidanter och vitaminer. Längst upp i pyramiden finns lite sötsaker. När du äter okinordiskt ska du kunna unna dig det lilla extra ibland. Är långsamt och njut av smaken. Det är också en del av att äta okinordiskt, men det tar vi en annan gång.