Lägg till nya vanor

Börja inte med att sluta. Det blir så tråkigt att ändra livsstil då. Lägg till nya saker istället. Varför inte börja det nya året med några nya vanor?

Lägg till nya vanor

Även små förändringar kan ge stora hälsoeffekter. Efter ett tag kommer de nya vanorna att putta undan de sämre. De får liksom inte plats längre.
Våra fem steg är en bra start på vägen mot ett hälsosamt liv. De följer principerna som gör att våra förebilder, de vitala hundraåringarna på Okinawa, ofta blir över hundra år. Ta ett steg i taget eller alla på en gång.

1. Ät med jämna mellanrum, frukost, lunch, middag och två mellanmål, så håller du dig pigg hela dagen, utan dippar eller sötsug.

2. Börja måltiden med en skål grönsaker i stora bitar, då får du tugga lite extra och hinner bli lite mätt på de näringsrika grönsakerna innan du går vidare till huvudrätten.

3. Mindful eating – ät långsamt och njut med alla sinnen. Avrunda när du är 80% mätt, så hinner hjärnan känna av mättnaden och det blir lättare att äta lagom mycket.

4. Ät varierat i regnbågens färger. Varva grönsaker och fullkorn med fisk, kyckling eller ägg. Toppa med lite olja och avrunda med frukt och nötter. Då får du i dig allt kroppen behöver.

5. Rör dig mycket. Ta promenader varje dag. Umgås och prata med vänner och familj. Tänk positivt och ta hand om din nattsömn. Då blir det lättare att hålla kroppen i balans, stressen nere och humöret uppe.

Prata eller maila gärna med vår hälsocoach Caroline. Hon hjälper dig gärna att ändra både livsstil och matvanor.
Du når Caroline på telefonnummer 08-41 00 08 09, vardagar mellan kl 9.00-11.30 och kl 13.00-15.00

Det går även bra att maila till halsocoach@foodoki.se