Hur mycket fullkorn ska du äta?

Nio av tio svenskar får i sig för lite fullkorn*, men det är kanske inte så konstigt. Det är få som vet hur mycket man ska äta varje dag. Det ändrar vi nu.

Hur mycket fullkorn ska du äta?

Exempel på hur du kan få i dig 70 g fullkorn under en dag.

Mer fullkorn, tack

En bra riktlinje är 70 gram fullkorn per dag för kvinnor och 90 g för män.* Följdfrågan är given:

Hur mycket är 70 g fullkorn?

2 skivor knäckebröd + 1 portion matgryn (fullkorn), eller:

1 portion havregrynsgröt + 1 portion matgryn (fullkorn), eller:

1 portion nyckelhålsmärkt müsli + 1 skiva danskt fullkornsbröd + 1 portion fullkornsris eller råris

Se till att välja matgryn eller pasta med fullkorn. Tänk att det inte krävs mer per dag för att få sig tillräckligt med fiber-, vitamin- och mineralrika fullkorn, som får magen att jobba.

TIPS!

Vänd på förpackningen när du handlar och läs ingredienslistan. Ju högre procentandel fullkorn, desto bättre. Är procenten låg: ställ tillbaka förpackningen i hyllan. Vi vågar lova att det finns mer fullkorn i närheten.

Trött på att läsa om fullkorn? Upptäck våra härliga recept här >>

*Referenser: Riksmaten 2010, 2018, Nordiska näringsrekommendationerna, Livsmedelsverket.

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information