Fullkorn till frukost är bara början

Det finns både müsli och granola som är rika på fullkorn, så du kanske redan äter dem till frukost. Även t ex havregrynsgröt är fullkornsrikt. Men får du även i dig dem till lunch, mellanmål och middag?

Fullkorn till frukost är bara början

En härlig okinordisk frukost med granola - rik på fiber och fullkorn.

Det kanske låter lite präktigt att äta fullkorn så ofta, men kroppen gillar dem eftersom de innehåller fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dessutom får de magen att jobba och de mättar, så att du inte går och småäter.

Fyll på i skafferiet

Det finns många enkla sätt att bunkra upp med fullkorn hemma. 100-åringarna på Okinawa har sina sädesslag, men våra nordiska fullkornsgryn av havre, råg, vete och korn är precis lika bra. Det finns både grovt bröd och knäckebröd med fullkorn och inte sällan dyker det upp nya produkter med de fiberrika kornen. Fullkorn finns i många olika former så som hela och klippta korn, valsade gryn, krossade korn och fullkornsmjöl. Om du väljer bröd, flingor, matgryn, pasta och ris med fullkorn, så får du en stor tumme upp av oss.

Ta mig till ett fibersäkrat recept

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information