Konsten att leva okinordiskt

Det är inte bara vad och hur man äter som är anledningen till att de långlivade hundraåringarna på Okinawa håller sig friska upp i hög ålder. Även andra livsstilsfaktorer så som motion och meningsfullhet har visat sig vara viktiga.

Konsten att leva okinordiskt

Hur och vad du äter är viktigt för ett långt och friskt liv. Men även andra livsstilsfaktorer.

Om du redan äter okinordiskt, vilka vanor kan du lägga till för att leva mer okinordiskt?

Upp och hoppa
Studier av de blå zonerna visar att rörelse är en av nycklarna till ett långt liv. Hundraåringarna på Okinawa är kända för att röra sig mycket och jobba med sina odlingar, vilket är en lågintensiv aktivitet som återkommer regelbundet. De sitter sällan stilla till skillnad från många av oss som behöver anstränga oss lite mer för att få till naturlig rörelse i vardagen.

Fyra okinordiska tips

Ikigai på dig

De som bor i de blå zonerna stressar mindre. På Okinawa har de starka familjeband, umgås gärna med vänner och har tydliga sociala nätverk. Människor går inte i pension på samma sätt som i västvärlden, och ingen tycker att det är konstigt.

På Okinawa pratar man även om "ikigai". Det är ordet för det som får oss att vilja stiga upp på morgonen. Det som ger livet mening och mål, som gör att du känner glädje och tillfredsställelse. Det kan vara en aktivitet, dina nära och kära, jobbet eller något annat som ligger dig varmt om hjärtat. Att känna meningsfullhet tros nämligen kunna öka livskvaliteten och livslängden.

Fyra okinordiska tips

Missade du förra veckans inlägg? Det hittar du här.

Källor:

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information