Konsten att äta okinordiskt

Förebilderna för den okinordiska maten, den äldre befolkningen på Okinawa i Japan, är förmodligen ett av världens mest väldokumenterade folk. Det finns med andra ord papper på att Okinawa är en av de platser där man lever längst i världen.

Konsten att äta okinordiskt

Begreppet ”blå zoner” sägs ha blivit till när de forskare som identifierade dessa områden ringade in dem på kartan med en blå kulspetspenna.

Vad har Okinawa gemensamt med Sardinien, Ikaria i Grekland, Nicoya i Costa Rica och Loma Linda i Kalifornien? De är alla blå zoner, områden i världen där invånarna lever märkbart längre med hälsan i behåll.

Sedan 1976 har forskare följt mer än 900 hundraåringar på Okinawa. Utöver att leva länge har de även visat sig vara friska och vitala långt upp i åren. De har till exempel en lägre frekvens av hjärt- och kärlsjukdomar, demens och är mindre i riskzonen för bröst-, prostata- och koloncancer. Vad är hemligheten?

Det finns några olika förklaringar, som till exempel att de rör sig mycket. De går, jobbar både i trädgården och hemma och stressar mindre. De har starka familjeband, många nära vänner och tydliga sociala nätverk. Dessutom stressar de mindre och har en god hälso- och sjukvård. Och förstås, en stor del av hemligheten ligger i maten: de äter sundare, med mycket grönsaker i säsong, hela korn, baljväxter och mindre kött och alkohol. Dessutom äter de långsamt och försöker sluta äta när de är 80% mätta så att kroppen hinner känna av mättnaden i tid, på Okinawa kallas det "Hara hachi bu".

Den okinordiska maten är inspirerade av de vitala hundraåringarna på Okinawa och är ett sätt att äta gott och njuta av livet, men med naturligt goda råvaror och smaker vi gillar i Norden. Vill du komma igång och äta okinordiskt kan du fylla tallriken med massor av grönsaker, bönor och linser, hela gryn, varvat med fisk, skaldjur, fågel och lite ägg. Använd vegetabiliska oljor, gärna vår svenska rapsolja. Lägg till frukt, bär, nötter och mandlar. En tumregel på Okinawa är att ha minst fem färger på tallriken.

Till våra okinordiska recept >>

Konsten att äta okinordiskt

En av de vitala Okinawaborna.

Fyra okinordiska tips


Håll utkik efter nästa inlägg där vi berättar mer om Okinawabornas livsstil.

Källor:

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information