Lev okinordiskt i sommar

Sommaren är en tid för återhämtning och reflektion och nya goda vanor. Den här tiden på året är det dessutom lättare än någonsin att äta okinordiskt.

Lev okinordiskt i sommar

Ät grönsaker och frukt och bär i regnbågens alla färger, alla fyllda med nyttigheter. Protein från baljväxter, fisk och skaldjur. Fullkorn och gryn från fälten och vegetabiliska oljor, t ex den fina svenska rapsoljan.

Att leva okinordiskt handlar inte bara om vad du äter, utan även om hur du äter. Det handlar om att hålla kroppen i balans, stressen nere och humöret uppe. Testa i sommar.

Vi har sammanfattat den okinordiska livsstilen i fem enkla steg. Ta ett steg i taget eller alla på en gång. Ta det lugnt och känn dig för, koppla av och lev lite okinordiskt.

1. Ät med jämna mellanrum

Ät frukost, lunch, middag och två mellanmål, gärna vid samma tid varje dag även när du är ledig. Om det inte går för lång tid mellan måltiderna minskar risken att du blir hungrig och äter för mycket. Försök hitta ett behagligt mellanläge där du är lagom mätt. Då slipper du dippar med söt- och snackssug.

2. Börja måltiden med grönsaker i stora bitar

Börja varje lunch och middag med 100 - 150 g grönsaker i stora bitar. Ät gärna grönsaker till frukost också. De stora bitarna gör att du får tugga lite extra och hinner bli lite mätt. Just nu är våra svenska tomater, gurka och morötter som allra godast.

3. Ät långsamt och upplev maten med alla sinnen, så att du hinner njuta

Känn konsistensen, dofta och smaka minsta nyans. Avrunda måltiden när du är 80% mätt så hinner hjärnan känna av mättnaden och du minskar risken att äta för mycket. På Okinawa kallar man det ”hara hachi bu”. Passa på att laga maten tillsammans med familj och vänner och låt måltiden få ta tid.

4. Ät varierat i regnbågens färger

Då får du i dig allt som kroppen behöver. På Okinawa har de minst fem färger på tallriken, hur många får du ihop? Läs mer om okinordiska maten här.

5. Gå överallt, var nyfiken, gör roliga saker med andra och sov gott

Rör dig mycket. Ta promenader varje dag. Umgås och prata med vänner och familj. Tänk positivt och ta hand om din nattsömn. Att göra roliga och intressanta saker, gärna tillsammans med andra, ger glädje i livet och håller stressen nere. Fysisk aktivitet och lugn i själen är positivt för återhämtning och sömn – som är grundläggande för hälsan.

Upptäck alla våra okinordiska sommarrecept. Vi har lagt till massor av nya härliga rätter, som du kan laga på semestern.

Glad sommar!

Okinordiska sommarrecept

Lägg till din mailadress

Ge oss din mailadress, så ger vi dig nya recept, tips om hur du lever okinordiskt, nyheter och inbjudningar. Det är enkelt, trevligt och gott att leva som på Okinawa, fastän du är långt därifrån. Men hälsa och välbefinnande har inga gränser. Resan början här.

Önskar du veta mer om den okinordiska maten och få exklusiva erbjudanden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Mer information