Dags att äta okinordiskt 

Okinawa är en av de platser där man lever längst i världen. Många tror att hemligheten ligger i maten. Nu har vi tagit hit deras matfilosofi, så att du kan äta och leva den på nordiskt vis.

Dags att äta okinordiskt

Börja med att lägga till

Börja inte med att sluta om du vill ändra livsstil. Börja med att lägga till en grönsak, gärna i stora bitar. Rör dig, gå mycket. Umgås med vänner och bekanta. Nu börjar du leva som man gör på Okinawa, en av de platser där man lever längst i världen. Mycket beror på maten och vi har massor att berätta om den. Men just nu tycker vi att du ska njuta av grönsaken, gå en bit till och träffa dina vänner. Ett ganska enkelt sätt att byta livsstil, inte sant?

Dags att äta okinordiskt

Tänk blått

Vad har Okinawa gemensamt med Sardinien, Icaria i Grekland, Nicoya i Costa Rica och Loma Linda, Kalifornien? Alla är blå zoner, områden där invånarna lever märkbart längre. Att man blir hundra år eller mer är inte ovanligt. Och inte bara det. Påfallande många av de äldre har hälsan i behåll och är aktiva långt upp i åren. Det finns några olika förklaringar, som till exempel att de som bor i de blå zonerna rör sig mycket. De går, jobbar både i trädgården och hemma, stressar mindre och har t o m vissa rutiner som hjälper dem att varva ner. De har starka familjeband, många nära vänner och tydliga sociala nätverk. Och förstås: de äter sundare, med mycket grönsaker, fullkorn, baljväxter och nästan inget kött eller alkohol. Precis som den okinordiska maten.

Dags att äta okinordiskt

Lägg till nya vanor

Vi tycker inte att du ska avstå från annat om du vill ändra ditt sätt att leva. Lägg till i stället: en ny vana här, ett annorlunda sätt att tänka där. Ta det lugnt, en sak i sänder. Efter ett tag kommer du att märka att de nya bra vanorna puttar undan de sämre, utan att det känns jobbigt. De dåliga vanorna får liksom inte plats längre.

Rör dig så mycket du kan: promenera, cykla, träna på gym, åk skidor, gå stavgång, dansa. Gör vad du känner för och tycker är roligt.

Umgås och prata med vänner, familj och bekanta. Gå med i en klubb, kör eller välgörenhet om känner dig ensam. Tänk positivt. Vänd motgång till medgång genom att se framåt, stressa mindre och anpassa dig. Och glöm inte nattsömnen. Att sova gott är viktigt för hälsan.

Nu börjar du leva som på Okinawa. Där är tumregeln: ät bra mat, gå överallt och tyck om det du gör.

Vi har sammanfattat detta i fem enkla steg, som hjälper dig att må bra och behålla hälsan på både kort och lång sikt. Du hittar dem här

”Ät bra mat, gå överallt och tyck om det du gör.”
Yukinsan, Okinawa