Den okinordiska maten

Den traditionella maten på Okinawa kallas champuru, som betyder ungefär balanserad blandning. När vi tog fram den okinordiska maten med nordiska råvaror och smaker tänkte vi förstås i samma banor.

Alla recept

Den traditionella maten på Okinawa kallas champuru, som betyder ungefär balanserad blandning. När vi tog fram den okinordiska maten med nordiska råvaror och smaker tänkte vi förstås i samma banor.

De fem beståndsdelarna

Varva massor av färgrika grönsaker och fullkorn med frukt, nötter, fisk, kyckling och toppa med lite olja så får kroppen allt den behöver.

I ett nötskal

  • Hela gryn, korn och fullkorn
  • Grönsaker inkl rotfrukter, bönor, linser
  • Fisk, skaldjur, fågel och ägg
  • Vegetabiliska oljor som rapsolja och olivolja
  • Frukt, bär, nötter och mandlar
  • Begränsa socker, vitt mjöl och bröd, rött kött, chark och feta mejeriprodukter

Ät varierat

Med rätt mat får kroppen allt den behöver och det är lättare att hitta balansen för både kropp och humör. Den okinordiska maten innehåller mycket fiber och långsamma kolhydrater. Du får dessutom massor av näring från grönsaker och fullkorn, så att du blir mätt på en mindre mängd kalorier. Ät regelbundet och med jämna mellanrum. Du kommer snart att märka en behaglig mättnadskänsla som varar länge och du håller dig pigg och stark med blodsockret i balans.

Grönsakerna först

Börja varje måltid med en skål grovt skurna grönsaker (ca 150 gram). Då får du tugga lite extra och hinner bli lite mätt innan du hugger in på huvudrätten. Fibrerna i grönsakerna är även bra för blodsockret och ämnesomsättningen.

Hara hachi bu

Hälsan och vikten påverkas inte bara av vad du äter, utan även hur du äter. Hara hachi bu, säger man på Okinawa. Det betyder att man inte äter sig proppmätt. Ät långsamt och avrunda när du är 80% mätt. Då hinner hjärnans mättnadscentrum med i svängarna och du känner dig nöjd fastän magen inte är helt full.