Ät varierat i regnbågens färger

Ät varierat så får du i dig allt kroppen behöver. Varva grönsaker och fullkorn med fisk, kyckling eller ägg. Toppa med lite olja och avrunda med frukt och nötter.

Ät mycket grönsaker, rotfrukter, bönor och linser, hela gryn, korn och fullkorn. Gärna fisk, skaldjur, fågel och ägg också. Använd vegetabiliska oljor, t ex raps- och olivolja. Lägg till frukt, bär, nötter och mandlar. Nu får kroppen allt den behöver. Skär ned på socker, vitt mjöl och bröd, rött kött, chark och feta mejeriprodukter.

Grönsaker, rotfrukter, bönor och linser ger fibrer, protein och mättnad.

Gryn, korn och fullkorn ger ett mer stabilt blodsocker och näring till tarmfloran. Ju helare korn eller gryn desto bättre.

Fisk, skaldjur, fågel och ägg är proteinkällor som bidrar till att bl a bygga upp muskler och till att bibehålla ett normalt immunsystem. I den okinordiska maten ingår mycket fisk och fågel, och andelen vegetabiliskt protein är relativt hög.

Vegetabiliska oljor, t ex rapsolja och olivolja i lagom mängd är bra alternativ.

Och så frukt, bär, nötter och mandlar för god smak, fibrer, antioxidanter, hälsosamt fett och vitaminer.

De fem stegen

Ta ett steg i taget eller alla på en gång. Känn dig för och hitta din egen väg till ett hälsosamt liv.